Zadzwoń do nas : 575 779 889
Napisz do nas : biuro@grow.edu.pl

 

  • www.grow.edu.pl 4.jpg

Umiejętności interpersonalne

Co odróżnia dobrych pracowników od tych wybitnych? Odpowiedz na to pytanie nie zawsze jest jednoznaczna, jednak w większości przypadków sprowadza  się ona do jednego: umiejętności interpersonalne. Osoby, które je posiadają są zwykle postrzegane jako optymistyczne, pewne siebie i charyzmatyczne, innymi słowy, bardziej atrakcyjne w oczach innych.

Umiejętności interpersonalne to nic innego jak umiejętność komunikowania się oraz wchodzenia w interakcje z innymi. Te najbardziej przydatne to:

  • Komunikacja interpersonalna. Efektywny komunikator to taki, który umiejętnie posługuje się językiem werbalnym i niewerbalnym oraz opanował takie umiejętności jak aktywne słuchanie, operowanie głosem, kierowanie rozmową poprzez umiejętne zadawanie pytań,odzwierciedlanie zachowania swojego rozmówcy oraz udzielanie informacji zwrotnej. Dobry komunikator potrafi też rozpoznawać oraz pokonywać bariery językowe.
  • Asertywność. Bycie asertywnym oznacza umiejętność obrony swoich racji oraz racji innych osób w spokojny i pozytywny sposób, bez narzucania swojej woli czy uległości. Jest ona szczególnie przydatna w trudnych sytuacjach, np., gdy musimy poradzić sobie z nieuzasadnioną krytyką lub odeprzeć atak, oraz by właściwie przyjmować komplementy.
  • Perswazja i wywieranie wpływu. Perswazja to inaczej umiejętność wywierania wpływu na innych by osiągnąć konkretny cel. Tym, co odróżnia ją od manipulacji jest dbanie o interesy obu stron, a nie tylko swoje. By była skuteczna, warto wesprzeć ją innymi umiejętnościami, takimi jak komunikacja interpersonalna, empatia, aktywne słuchanie, planowanie, myślenie strategiczne oraz umiejętności organizacyjne.
  • Rozwiązywanie konfliktów. Konfliktu nie da się uniknąć, zwłaszcza pracując w organizacji. Pojawia się zwykle w wyniku nadmiernego stresu, zmian lub goniących nas terminów. Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów jest więc cechą wysoce pożądaną zarówno w grupie jak i całej organizacji, ponieważ w ten sposób można nie tylko uniknąć stresujących sytuacji, lecz także znaleźć wiele satysfakcjonujących rozwiązań.
  • Savoir-vivre. Znajomość zasad etykiety jest częścią naszej umiejętności wywierania wpływu na innych. Jej miarą jest to jak jesteśmy postrzegani przez otoczenie, co często przekłada się także na wizerunek firmy oraz skuteczność prowadzonych przez nią działań.
  • Wrażliwość oraz komunikacja międzykulturowa. Komunikacja międzykulturowa to inaczej umiejętność komunikowania się z przedstawicielami innych kultur, grup społecznych, płci, a nawet osób w różnym wieku. Wymaga rozumienia odmiennych zwyczajów, standardów, etykiety oraz sposobów postrzegania rzeczywistości. Jest przydatna w skutecznym zarządzaniu różnorodnością w firmie.

 

Proponowane przez nas szkolenia w wyżej wymienionych obszarach mogą być dodatkowo uzupełnione o inne elementy w zależności od specyfiki grupy szkoleniowej. Podstawowy zakres tematyczny obejmuje:

  • Efektywna komunikacja interpersonalna
  • Komunikacja asertywna
  • Komunikacja w trudnych sytuacjach
  • Komunikacja międzykulturowa
  • Perswazja i wywieranie wpływu
  • Rozwiązywanie konfliktów
  • Etykieta biznesowa
  • Współpraca w zespole