LEGO® SERIOUS PLAY®

Kim jesteśmy?
Co robimy?
Dlaczego to robimy?
I dlaczego robimy to w ten sposób?

To pytania, które często pojawiają się w narracjach o firmie. Wyzwaniem staje się odkrycie tej opowieści, która jest głęboko zakorzeniona w każdej części organizacji – od budynków, przez pracowników, aż po codzienne zwyczaje i rytuały.

A co by było, gdyby każdy pracownik, zespół, dział, zarząd, a nawet cała organizacja, mogła wspólnie stworzyć i kształtować swoją własną opowieść? I to w taki sposób, który angażuje wszystkich uczestników, dając im możliwość budowania i opowiadania swoich historii? Dzięki warsztatom opartym na metodzie LEGO® SERIOUS PLAY® jest to możliwe.

Często trudno jest skutecznie zaangażować ludzi, zmotywować ich i zachęcić do pełnego wykorzystania swojego potencjału. Zazwyczaj te same osoby przewodzą i dominują rozmowę, podczas gdy inni czują się mniej zaangażowani i szybko tracą zainteresowanie. Powtarzalne formy pracy prowadzą do przewidywalnych, niezadowalających wyników.

Na szczęście, można to zmienić! Metoda LEGO® SERIOUS PLAY® to skuteczny, angażujący i przyjemny sposób pracy, w którym uczestnicy wykorzystują klocki LEGO, aby kreatywnie odpowiedzieć na postawione pytania.

Warsztaty metodą LEGO® Serious Play®

Prowadzimy warsztaty dostosowane do potrzeb każdej organizacji. Czas trwania warsztatu zależy od poruszanej tematyki. Dla przykładu – znalezienie odpowiedzi na pytanie „Jaki jest nasz cel jako organizacji?” zazwyczaj wymaga więcej czasu niż „Jak możemy efektywniej współpracować jako zespół?”. Zwykle, im dłuższy warsztat, tym bardziej złożone modele powstają, a co za tym idzie – mają większą siłę przekazu.

Tematy, które cieszą się największą popularnością:

Ten warsztat skupia się na efektywnej pracy zespołowej. Często poruszane kwestie to: jakie mamy cele i czego od siebie oczekujemy? Czy faktycznie działamy jako zespół, czy może tylko pozorujemy współpracę? Czy jesteśmy wobec siebie szczerzy i otwarci, czy raczej załatwiamy sprawy na boku, w prywatnych rozmowach? Czy mamy do siebie wzajemne zaufanie? A do samej organizacji?

Efektem warsztatu jest lepsze zrozumienie współpracy oraz czynników, które ją wspierają lub mogą utrudniać. Dodatkowo, proces budowania zespołu w pakiecie!

Czas trwania warsztatu: 4h – 1 dzień

Ten warsztat umożliwia zespołom wizualizację problemów i wspólne wypracowywanie rozwiązań w bezpiecznej, kreatywnej przestrzeni. Pozwala uczestnikom budować modele, które reprezentują ich perspektywy, obawy i pomysły, zamiast używać tylko słów, co czasem bywa źródłem nieporozumień. Dzięki modelom z klocków Lego uczestnicy mogą wyrazić swoje odczucia bez konieczności bezpośredniej konfrontacji, co redukuje napięcie, a poprzez wspólne modelowanie, mogą oni eksplorować różne ścieżki rozwiązania, testować je i dostosowywać na bieżąco, co buduje poczucie wspólnej odpowiedzialności za rezultat. Podczas dyskusji dodatkowo stosujemy narzędzia NVC, które ułatwiają bezpieczne wychodzenie z konfliktów.

Efektem warsztatu jest przekształcenie napięć i nieporozumień we wzajemne zrozumienie i opracowanie trwałych rozwiązań. Atmosfera otwartości i współpracy dodatkowo w zestawie.

Czas trwania warsztatu: 1 dzień

Podczas tego warsztatu skupiamy się na celach, które organizacja, zespół lub dział chce osiągnąć w najbliższym czasie. Jakie rezultaty chcemy zobaczyć w przyszłym roku? Kto i co będzie nam do tego potrzebne, a także jak zamierzamy to zorganizować? Czy mamy nadal jasne pojęcie o naszych klientach i jesteśmy w stanie odpowiedzieć na ich potrzeby? Czy pojawiły się nowe możliwości, na które powinniśmy zareagować? To tylko niektóre przykłady pytań, które mogą pojawić się podczas dyskusji.

Efektem warsztatu jest jasna wizja krótkoterminowych celów, wraz z wymaganiami i warunkami, jakie organizacja musi spełnić, aby je osiągnąć.

Czas trwania warsztatu: 1-2 dni

Mówi się, że kultura zjada strategię na śniadanie. Można opracować niezliczoną ilość strategii, ale jeśli nie są one zgodne z kulturą organizacji, dobre wyniki są mało prawdopodobne.
W trakcie tego warsztatu analizujemy cechy kultury organizacyjnej. Jak wyglądają nasze relacje? Gdzie pojawiają się napięcia między ludźmi, celami i przekonaniami? Jakie są relacje między pracownikami?

Efektem warsztatu jest lepsze zrozumienie kultury organizacyjnej oraz rekomendacje, jak skuteczniej dopasować ją do celów firmy.

Czas trwania: 1-2 dni

Podczas tego warsztatu skupiamy się na fundamentalnym pytaniu: „Jaki jest nasz cel?”. Co jakiś czas warto, a nawet trzeba, zweryfikować, czy cele organizacji są nadal aktualne. Czy realizujemy właściwe działania i czy nadal istnieje na nie zapotrzebowanie? Czy w pełni wykorzystujemy nasze zasoby i potencjał pracowników? Ponadto, w jakiej dziedzinie chcemy się rozwijać? Jakie mamy perspektywy i jak możemy przekuć je w zwycięską strategię? Bo sama droga do celu może być przyjemna, ale prawdziwy sukces wymaga jednego – chęci wygrywania.

Rezultatem warsztatu jest strategia, która staje się kluczowym elementem działania, w rytmie: myślenie-planowanie-wdrażanie, prowadzącym do przełomów i szybszego wzrostu.

Czas trwania: 2-4 dni

Udane rozpoczęcie projektu to klucz do jego sukcesu. Obejmuje to nie tylko kwestie techniczne, ale również „miękkie” aspekty współpracy. W trakcie tego dwudniowego warsztatu koncentrujemy się nie tylko na samych zadaniach projektowych, ale także na motywacjach, mocnych i słabych stronach członków zespołu projektowego, aby lepiej się poznali i zbudowali zaufanie, które stanie się fundamentem efektywnej współpracy. To inwestycja, która zwraca się z nawiązką, szczególnie w obliczu nieuniknionych wyzwań.

Efektem warsztatu jest solidna baza, na której uczestnicy projektu mogą oprzeć dalsze działania.

Czas trwania: 1-2 dni

Dla wielu osób przywództwo to trudne zadanie, które nie każdemu musi się podobać. Mimo to, ktoś musi wyznaczać kierunek działania i podejmować ostateczne decyzje, jednocześnie nie rezygnując z rozwoju i pielęgnując współpracę w zespole przywódczym.
Podczas tego warsztatu dla kadry zarządzającej pracujemy nad takimi tematami jak wpływ przywództwa na rozwój celów organizacyjnych, zarządzanie pracownikami, wprowadzanie zmian w firmie oraz współpraca zespołowa.

Rezultatem jest lepsze zrozumienie motywacji liderów, ich mocnych i słabych stron, a także warunków, które sprzyjają ich efektywności.

Czas trwania: 1- 1,5 dnia

Każdy z tych warsztatów jest zawsze dostosowany do specyficznych potrzeb klienta. Każdy przypadek jest inny, dlatego opracowujemy warsztaty w ścisłej współpracy z klientem, aby osiągnąć jak największe dopasowanie i zapewnić jak największe rezultaty. Możliwości jest znacznie więcej niż te siedem propozycji, więc jeśli masz inny pomysł, skontaktuj się z nami.