Branża agro

Case study

Tomka zatrudniono na stanowisku handlowca w średniej wielkości firmie rolniczej trzy tygodnie temu do sprzedaży produktów paszowych. Jego praca polega na bezpośrednich wizytach handlowych u rolników na terenie wielkopolski. 27-letni Tomek lubi swoją pracę. Jest otwarty, relacyjny i dużą przyjemność sprawiają mu rozmowy z rolnikami, którzy widząc jego zainteresowanie, chętnie z nim rozmawiają. Wizyty nie są pozbawione trudności – zdarzają się klienci, którzy na jego propozycje reagują odmownie. Tomek się jednak nie zniechęca, ponieważ wie, że w pracy, tak jak każdy, on również ma swoje obowiązki i problemy.


Mimo młodego wieku i krótkiego stażu, Tomek czuje się dobrze w swojej roli. W ramach onboardingu firma zaproponowała mu szkolenia handlowe wraz z wizytami terenowymi u klienta w towarzystwie trenera, który ma przyjrzeć się czy jego wizyty przebiegają prawidłowo. Oprócz tego, ma w swoim gronie wielu doświadczonych kolegów i koleżanek, z którymi zawsze może skonsultować pojawiające się trudności.

Tomek umówił się na wizytę z trenerem we wtorek rano. Bardzo dobrze przygotował się do wizyty – wie kim jest klient i na podstawie historii zakupowej otrzymanej od firmy wie co do tej pory kupował. Tomkowi zależy na tym, żeby dobrze zaprezentować się na nowym terenie, szczególnie, że jego poprzednik robił tu podobno dobrą robotę, a do tego właśnie ten klient jest bardzo opiniotwórczy w tym powiecie.

Po krótkim wstępie, Tomek zaczyna przekonywać klienta do kupna produktu, ale ten nie jest skory do zakupu.

– Panie, mówi – za drogo. Było tu już takich kilku i każdy proponował to samo, ale to były zupełnie ceny. Nie dam tyle za ten produkt, bo nie mam.

Po kliku próbach przekonania klienta Tomek odpuszcza. Nie tak miało być. Wsiadając do samochodu rzuca z niesmakiem w kierunku trenera:

– Tym to zawsze za drogo. Co byś nie zaproponował, zawsze jest jakieś ale.

Trener przygląda mu się przez chwilę i mówi:

-Tomku, wybacz mi to pytanie, ale co konkretnie dowiedziałeś się o tym kliencie podczas wizyty? Widziałem, że masz przy sobie historię zakupów, ale nie usłyszałem żadnego pytania o to, jak wygląda sytuacja tego człowieka teraz. Jesteś pewien, że nic się u niego nie zmieniło od ostatniej wizyty? Pogadałeś z nim przez parę minut właściwie o niczym, po czym ni z tego ni z owego zacząłeś mu wciskać. A gdzie budowanie zaufania? Gdzie badanie potrzeb? Jeżeli nie zbudujesz zaufania na początku rozmowy, to klient nie zdecyduje się na zakup u Ciebie. A bez badania potrzeb, możesz zrealizować i osiem spotkań każdego dnia, ale i tak nic nie sprzedasz.

Po chwili zastanowienia Tomek odpowiada:

– W sumie racja. Ale kogo bym nie spytał, każdy w terenie robi tak samo. Jak w takim razie płowieniem był to rozegrać?

– Pamiętasz co mówiliśmy na szkoleniu?

Przed każda wizytą zastanów się co chcesz osiągnąć, jak zbadasz potrzeby, jak przygotujesz się na ewentualne obiekcje.

– Faktycznie mówiłeś o tym. Jednak w teorii to proste, ale zastosować to w praktyce to już inna sprawa. Teraz widzę zasadność tych wspólnych wizyt, mimo, że początkowo byłem sceptyczny i stresowało mnie to. Rozmowa z tobą uświadomiła mi, że nawet nie zdawałem sobie z tego sprawy, gdzie popełniam błędy. Koledzy czy koleżanki nie są w stanie mi we wszystkim pomóc, szczególnie, że pewnie popełniają podobne błędy.

– Po to są te wizyty, powiedział trener.

Możemy teraz wspólnie zastanowić się co możesz zrobić inaczej przy kolejnej wizycie. Na spokojnie omówimy wszystkie etapy rozmowy handlowej i sprawdzimy czy przyniosą skutek. Celem samym w sobie nie jest wizyta u klienta, ale to co po takiej wizycie osiągniesz. Gotowy?

Wyzwania w branży agro

  • Ewolucja branży agro wywołana zmianami pokoleniowymi oraz edukowaniem rolników sprawiła, że klient stał się bardziej świadomy i ukierunkowany biznesowo
  • Wzrost konkurencyjności w każdym segmencie branży agro, co powoduje, że handlowcom trudno jest wygrać z argumentami cenowymi.
  • Zmiany w mentalności rolników, którzy odchodzą od modelu sprzedaży relacyjnej na rzecz doradztwa przynoszącego im mierzalne efekty, co zmusza handlowców do poszerzania swoich kompetencji handlowych
  • Zmiana modelu decyzyjnego oraz utrudniona ścieżka dostępu do osób decyzyjnych
  • Zmiany pokoleniowe, rotacja pracowników oraz wzrost konkurencyjności powoduje trudności w budowaniu relacji handlowej z klientami przez osoby nowozatrudnione w sprzedaży
  • Trudności w zarządzaniu portfelem klientów wynikającym z uprzedzeń do stosowania CRM
  • Wyzwania w zarządzaniu rozproszonym zespołem handlowym
  • Polityka cenowa firmy a nieumiejętność obrony ceny przez handlowca

Obszar szkoleń

Techniki sprzedaży w branży agro

Efektywna wizyta handlowa u rolnika

Sprzedaż a doradztwo – efektywny handlowiec branży agro

Obrona ceny w rozmowach z klientami agro

Skuteczna prezentacja produktowa w branży agro

Profesjonalna obsługa klienta w branży agro

Prowadzenie efektywnych szkoleń dla pracowników oraz dealerów agro

Warsztat pokonywania obiekcji klientów

Dosprzedaż kompetencją handlową XXI wieku w branży agro

Techniki domykania sprzedaży

Budowanie wartości produktów względem konkurencji

Skuteczna sprzedaż a wielodecyzyjność pokoleniowa w rolnictwie

Efektywne prezentacje biznesowe na targach i wydarzeniach agro

Savoir-vivre podczas wizyt u klienta

Zapraszamy do kontaktu

Prowadzimy również prelekcje tematyczne na konferencjach w branży agro

Zaufali nam