Paweł Muzyczyszyn
Czym jest coaching? Kto może być coachem? jak wygląda proces coachingowy? jak przebiega sesja? ile kosztuje coaching? czym się różni coaching od szkoleń i mentoringu?
Z takimi pytaniami mierzy się wiele osób, które nie miały styczności z tego rodzaju działaniami rozwojowymi. Warto więc poznać główne założenia przed podjęciem świadomej rozmowy na temat zainwestowania w rozwój siebie.
Kim jest coach?
To osoba, która wspiera drugą osobę w zdefiniowaniu i realizacji celów, pomaga w odkryciu indywidualnego potencjału. To przewodnik, który nie pokazuje drogi, ale drogowskazy, nie pokazuje gotowych rozwiązań, ale pozwala Tobie te rozwiązania znaleźć.
Na czym polega coaching?
Fundamentem w pracy coacha jest wiara, że posiadasz wszystkie zasoby do tego, żeby skutecznie działać. Coaching ma posłużyć uruchomieniu Twoich zasobów.
Coaching to również droga, która polega na zdefiniowaniu i osiągnięciu konkretnego celu. Coach poprzez pytania sprowokuje Cię do analizy problemu i wypracowania przez Ciebie rozwiązań.
Sesje z coachem to nie otrzymanie gotowych rozwiązań. To wsparcie Ciebie w zdobyciu tego co chcesz bez robienia tego za Ciebie.
Coaching to nie alternatywa do psychoterapii. Jeżeli potrzebujesz takiego wsparcia a trafisz na coaching – dobry coach Ci o tym powie i zaproponuje inne rozwiązanie. Coacha obowiązuje kodeks etyczny.
Coaching to nie szkolenie więc coach to nie trener. Jeśli oczekujesz przekazania wiedzy coach Ci jej nie przekaże. Jeśli coach jest też trenerem biznesu powie Ci, że należałoby zmienić metodologię pracy i będzie się tego trzymał.
Jakie są rodzaje coachingu?
Współczesny rynek zalało bardzo dużo odmian coaching, np. coaching tańca, półki sklepowej, etc. To nie jest żart. Niestety zwykle te metody pracy nie mają nic wspólnego z coachingiem. Szef, który daje Ci informację zwrotną nie „robi coachingu”!!!
Główne dwa rodzaje coachingu to:
- Life coaching – kierowany do ludzi, którzy chcą przejść przez zmianę w obszarach życia osobistego
- Business coaching – dedykowany osobom pod kątem biznesowym
Jak wygląda spotkanie z coachem i proces coachingowy?
Bardzo duże znaczenie ma pierwsze spotkanie z coachem. Obie strony powinny odczuwać tzw. chemię, gdyż tylko wówczas jest możliwość pracy w zaufaniu, co jest podstawą do osiągnięcia zakładanego celu. Zwykle te spotkanie jest bezpłatne.
Kolejna sesja określana jest jako kontraktowa. Część tej sesji służy ustaleniu zasad współpracy. To taki kontrakt, gdzie obie strony wypracowują dla siebie najlepsze zasady współpracy.
Cały proces składa się z kilku sesji zwykle rozłożonych co kilka tygodni, a więc proces łącznie trwa kilka miesięcy. Dlaczego tak długo? Otóż jako klient musisz mieć czas aby pomiędzy sesjami z coachem realizować zadania. Wtedy dopiero możemy mówić o efektywności całego procesu.
Kolejny aspekt to potencjalna możliwość zmian, które zajdą w Twoim życiu, a co się z tym wiąże zmiana celów. Coach czuwa nad Tobą i podchodzi elastycznie do sinusoidy Twojego życia osobistego i zawodowego.
W jaki sposób wybrać coacha?
Przede wszystkim warto zwrócić uwagę czy coach z którym chcemy pracować to doświadczony praktyk. Dobrą weryfikacją jest posiadanie przez niego certyfikacji wydawanej przez ICF lub ICC.
Poza certyfikacją znaczenie mają również referencje klientów oraz chociażby przynależność do organizacji zrzeszających coachów.
Ile to kosztuje? Rynek pod tym kątem jest jeszcze nie wyrównany i rządzi się różnymi prawami – doświadczeniem coacha, rodzajem coachingu, konkurencją, etc. Zwykle sesja life coachingu to koszt w przedziale 150 – 600 zł. Sesja business coachingu to koszt 800 – 1500 zł.