Branża HORECA

Case study

– Kij nie robota, westchnął Remek i zrezygnowanym gestem zgasił papierosa.
Stał przed wejściem hotelowym i wsłuchiwał się w przytłumione dźwięki dobiegające z restauracji. Wrócił właśnie ze spotkania z szefową, gdzie dowiedział się, że wynik ze sprzedaży usług wcale nie był tak optymistyczny jak mu się wydawało. Co było nie tak? – myślał gorączkowo, snując w zmęczonej głowie różne przypuszczenia. Miał 29 lat i choć nie miał dużego doświadczenia w zarządzaniu dzielił się z pracownikami wszystkim co wiedział o pracy hotelowej. Sam długo pracował w hotelu jako recepcjonista i wierzył, że przekazując ludziom dobre praktyki był w stanie utrzymać standardy obsługi na odpowiednim poziomie. Coś jednak było nie tak, tylko co?

Przeczesując brązowe włosy w roztargnieniu, Remek próbował sobie przypomnieć czy dziś wydarzyło się coś co powinno go zaniepokoić. Jak co dzień, swoją przerwę poświęcił na wizyty w różnych miejscach, żeby sprawdzić czy wszystko jest ok. Zaczął od recepcji, a tam, jak zawsze, recepcjonistka z dużym uśmiechem wydawała gościom klucze, pobierała opłaty za pokój i informowała od której jest śniadanie. Bez zarzutu. Potem udał się do restauracji i przez chwilę przy szklance soku przysłuchiwał się kelnerowi, który z dużym zaangażowaniem zbierał zamówienia od klientów. Też w porządku. Później udał się jeszcze do baru i SPA, ale nigdzie nie dostrzegł nic, co mogłoby go zaniepokoić. O co tej Ance, właścicielce hotelu, chodziło?
Sfrustrowany wyciągnął telefon i wystukał numer do Aśki, która pracowała na jego stanowisku i wdrażała go do pracy zanim odeszła do większego kompleksu hotelowego.
– Słuchaj – powiedziała Aśka – zanim odeszłam borykałam się dokładnie z tym samym. Zero problemów w obsługą, za to duże wymagania ze strony Anki. Tak mi się wtedy wydawało, ale po tym co zobaczyłam jak przyszłam tu gdzie jestem, nigdy już tak nie powiem. Wiesz czemu nie macie wyniku? Bo sprzedaż leży. Obsługa, owszem, wypada świetnie, ale nie dosprzedaje, choć mogliby. Widziałeś kiedykolwiek, żeby Ela w SPA zaproponowała cokolwiek oprócz standardowego pakietu? Wiele osób nie wie co ma do wyboru mimo, że niektórzy chętnie by skorzystali. A Renata w recepcji nawet nie informuje przy zameldowaniu, że w ogóle jest taka opcja licząc na to że klient sobie doczyta.
– Faktycznie – powiedział Remek. Kamil z restauracji też nie zaproponował dziś nic z karty deserowej mimo, że była to pora obiadowa. – Coś mi się wydaje, że mam spory kłopot. Jeżeli ja sam nie wpadłem na to, o czym mówisz, to nie wiem czy będę w stanie ludzi tego nauczyć. Oni tego nie robią, bo nie wiedzą, że mogą. Tak jak ja do tej pory.
– Powiem ci co my robimy, odezwała się Aśka. My szkolimy ludzi z technik dosprzedaży. Regularnie, bo niestety, tak jak wszędzie, i u nas jest duża rotacja. Ale to działa, bo ci, którzy zostają dłużej, szkolą się po kilka razy, i przekazują tę wiedzę nowym. Tak kształtuje się pewnie standard. Rozważałeś szkolenia u siebie?
– Tak, jęknął Remek, jak ja mam teraz powiedzieć Ance, że przy tym wyniku ma jeszcze wydać na szkolenia?
– Wiem o czym mówisz – zaśmiała się Aśka – ale o Ance musisz wiedzieć jedną rzecz. Trudno ją zmusić do czegokolwiek, ale przekonuje ją twarda cyfra. Weź ją kiedyś na papierosa i powiedz jej w formie luźniej historii o tym co my robimy oprócz szkoleń. My regularnie zapraszamy jeszcze firmę zewnętrzną, który robi nam audyty tajemniczego gościa. Przejeżdża spec, obserwuje ludzi jak pracują, sporządza raport i pokazuje jak to poprawić.
– I to działa? – spytał z niedowierzaniem Remek.
– W ostatnich dwóch miesiącach przy obłożeniu 80% rentowność hotelu wzrosła nam o 20 %. Ludzie zupełnie inaczej podchodzą teraz do pracy.
– A skąd takiego speca wziąć? Zerknąłem szybko w Internet. Firm, które to robią jest co najmniej kilka. – To prawda. My przy wyborze zwracaliśmy uwagę m.in. na to na ile znają branżę i na ile są w stanie się zaangażować. Nie wszystko wychodzi od razu i czasem trzeba się kontaktować kilka razy. Mogę polecić ci tych sprawdzonych.
– Byłoby super, daj proszę namiar. Chciałbym dać Ance konkretną informację.
– Jasne. Zaraz znajdę i prześlę. A ty? Głowa do góry i działaj. I pamiętaj – nie działasz ty, nie działa nic.
Anka rozłączyła się, a Remek wrócił do hotelu po swoje rzeczy, a następnie nieśpiesznym krokiem i w lekkim nastroju szedł na przystanek. Wiedział już co zrobi następnego dnia rano.

Wyzwania w branży HORECA

  • Duża konkurencyjność branży HoReCa, która powoduje wzrost wyzwań związanych ze sprzedażą produktów i usług oraz sposobów docierania do klienta
  • Stworzenie i utrzymanie standardów jakościowych w zakresie obsługi gościa hotelowego
  • Wzrost wymagań gości względem obiektów hotelowych
  • Fluktuacja pracowników w gastronomii
  • Ograniczone inwestycje w rozwój kompetencji pracowników w branży gościnności
  • Niska jakość komunikacji wewnętrznej w obiektach
  • Brak kompetencji sprzedażowych pracowników strategicznych punktów kontaktu z klientem – recepcja / bar /restauracja /SPA
  • Brak dostosowanych do branży programów rozwojowych dla menadżerów
  • Motywowanie i budowanie zaangażowania pracowników HoReCa
  • Występowanie sytuacji konfliktowych w załodze utrudniających zarządzanie personelem
  • Niewłaściwa organizacja pracy zespołu zmniejszająca jego efektywność
  • Trudności zakupowe w relacjach z dostawcami w gastronomii
  • Prowadzenie profesjonalnych prezentacji oraz skuteczna autoprezentacja pracowników obsługi i menadżerów podczas wydarzeń gastronomiczno-hotelowych

Obszar szkoleń

Szkolenia menadżerskie

Akademia Gościnności - budowanie standardów obsługi gości przedsiębiorstw HoReCa

Komunikacja wewnętrzna w firmach hotelarsko-gastronomicznych

Zwiększanie sprzedaży produktów i usług w hotelach i innych obiektach gastronomicznych

Rozwiązywanie trudnych sytuacji w obsłudze gości restauracyjno-hotelowych

Audyty hotelowo-gastronomiczne

Perfekcyjna HORECA – warsztat autoprezentacji i wystąpień publicznych dla menadżerów oraz pracowników PR

Zapraszamy do kontaktu

Prowadzimy również prelekcje tematyczne na konferencjach w branży HoReCa. Realizujemy Badania Tajemniczego Gościa

Zaufali nam

Branża HORECA

Sektor hotelarski i gastronomiczny należy do niezwykle wymagających. Zdajemy sobie z tego sprawę, dlatego starannie przygotowaliśmy nasze szkolenia HoReCa, tak aby sprostały wszelkim oczekiwaniom właścicielom firm działających właśnie w tej branży. Wieloletnie doświadczenie oraz współpraca z różnymi hotelami i lokalami gastronomicznymi pozwoliły nam stworzyć kompleksową ofertę, szytą na miarę potrzeb współczesnego człowieka. Jeżeli chcą Państwo rozwijać swój biznes przy wsparciu najlepszych, gorąco polecamy nasze szkolenia dla branży HoReCa. Jesteśmy przekonani o tym, że w naszej szerokiej ofercie każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie!

Szkolenia dla branży HoReCA dopasowane do potrzeb

Zawsze wychodzimy naprzeciw potrzebom naszych klientów. Szkolenia HoReCa nie są wyjątkiem od tej reguły! Działamy nieszablonowo i dopasowujemy program do indywidualnych potrzeb danej firmy, jej pracowników oraz osób nią zarządzających. W dużej mierze to właśnie w takim jednostkowym podejściu tkwi tajemnica naszego sukcesu. Wiemy, że każdy klient jest inny i potrzebuje, aby do niego podchodzić z uwzględnieniem jego potrzeb. Zapraszamy do szczegółowego zapoznania się z obszarami proponowanych przez nas szkoleń – mamy wiele różnych opcji do wyboru. Prowadzimy także szkolenia dla branży HoReCa w języku angielskim! Każdorazowo dopasowujemy program do indywidualnych wymagań oraz realnych problemów, z jakimi na co dzień zmaga się Państwa firma oraz pracownicy.

Szkolenia HoReCa, które realnie wspomogą firmę

Nasze szkolenia dla branży HoReCa w języku angielskim oraz polskim to realny sposób na poprawę procesów w firmie, zwiększenie jej zysków, wykonanie kroku w kierunku rozwoju itp. Serdecznie zapraszamy każdego do skorzystania z naszej oferty. To bez znaczenia, czy prowadzą Państwo wielki hotel z setkami pracowników, czy małą kawiarnię, zatrudniającą zaledwie kilka osób. Każdy klient jest dla nas tak samo ważny i może liczyć na profesjonalną obsługę. Z przyjemnością przeprowadzimy szkolenie idealnie dopasowane do potrzeb Państwa firmy i pracowników.